GETA BRĂTESCU: În tipografie,
Bucureşti, octombrie 2011

În tipografie a fost cea de‑a treia expoziţie personală a Getei Brătescu organizată de Galeria Ivan şi s‑a conturat în urma cercetării între­prinse în vederea publicării monografiei artistei (Geta Brătescu: Atelie­rul/The Studio, Alina Şerban (ed.), Asociaţia pepluspatru, Sternberg Press, ERSTE Foundation, Kontakt. Art Collection, 2013). Descoperite în depozitul Muzeului de Artă Contemporană din Bucureşti, unde se aflau în custodie în acel moment, fotomontajele realizate în 1974 nu mai fuseseră expuse din 1975. Ele reprezintă un episod important atât din parcursul artistic conjugat cu activitatea editorială a Getei Brătescu, cât şi o direcţie singu­lară în arta contemporană românească.

Expoziţia a prezentat cele cinci fotomontaje În tipografie, compuse din fotografii realizate de Mihai Brătescu şi produse împreună cu Geta Bră­tescu în laboratorul improvizat din locuinţa proprie. Ele sunt exem­plare unice, nu fac parte dintr‑o ediţie, şi constituie de fapt colaje fotografice perfect alcătuite din câte patru fotografii. Artista a apelat la această soluţie tehnică pentru că mijloacele de producţie existente nu‑i permiteau obţinerea unui print fotografic de dimensiunile dorite.

Despre aceste lucrări istoricul de artă şi curatorul Magda Radu remarcă:

„Geta Brătescu e atrasă de explorarea materialităţii şi a calităţii formale a unor obiecte pe care le întâlneşte în imediata ei proximitate, fiind inte­resată, de pildă, de «scenografia», de atmosfera unui mediu de lucru precum tipografia. Astfel, ea alege să fotografieze obiecte din tipografie, reprezentând «părţi ale maşinilor tipografice» sau reci­piente cu vop­se­luri, care dobândesc, prin fotografiere, calitatea unor portrete: «obiectul», spune ea, «te abordează cu o privire fixă şi persis­tentă».“ (Geta Brătescu: Reflexivitate, din monografia Atelierul, 2013, p. 79)

Din expoziţie au mai făcut parte: Athanor, 1974, colaj fotografic (acum în colecţia Inhotim din Brazilia) şi Mâna muncitorului, 1974, objet trouvé, tuş şi tempera pe hârtie (acum în colecţia Hammer Museum, Los Angeles).

 

Share This Post