Ştefan Aug. Doinaş
Poetul naţional
Ca toţi poeţii naţionali, Eminescu ţine într-un fel de ordinea Naturii: el este un element primordial al cosmosului românesc, alături de apă şi foc, munte şi mare, răsărit şi apus. Cine pătrunde în laboratorul său intim de creaţie n-are nici o clipă impresia că poetul caută sau experimentează, nu: el îşi croieşte drum imperturbabil, îşi găseşte şi adânceşte vadul propriu şi atinge limanul visat. Viaţa sa însăşi, dincolo de mărunţişurile şi vicisitudinile ei, devine un fel de viaţă model: ceea ce, prin suferinţă şi devotament, a ştiut să facă din ea – iată exemplul moral de neîntrecut, acela care transfigurează clipa de iubire şi anii de nebunie. Eminescu a atins acele limite la care glasul îngheaţă şi fiinţa omenească se sfarmă, – şi a izbutit să le dea glas şi fiinţă nepieritoare. Nu cunosc, în nici o altă limbă de pe pământ, versuri mai cutremurătoare, mai pline de cumplita experienţă a limitelor, decât aceste terţine scrise în pragul pierderii conştiinţei:
Să smulg un sunet din trecutul vieţii,
Să fac, o, suflet, ca din nou să tremuri
Cu mâna mea în van pe liră lunec;
Pierdut e totu-n zarea tinereţii
Şi mută-i gura dulce-a altor vremuri,
Iar timpul creşte-n urma mea… mă-ntunec!
Un mare poet naţional creează sentimentul timpului ciclic. Actualitatea lui izvorăşte din conştiinţa, mereu înnoită, de a trăi adevărurile sale ca adevăruri neclintite ale fiinţei spirituale căreia-i aparţine. Prezentul lui invadează fagurii prezentului meu. […]
Din ȘTEFAN AUG.DOINAȘ, „Modelul eminescian“, în volumul Lectura poeziei, Cartea Românească, 1980