Când Secolul 20/Secolul 21 a împlinit 10 ani de la reluarea apariției, Geta Brătescu a imaginat pentru expoziția aniversară de la Cărturești o instalație la îndemâna cititorului: lată cât formatul revistei, lungă cât să cuprindă toată seria nouă a colecției. A fost construită bucată cu bucată și așezată pe multele ei picioare. Atât de multe, încât am botezat‑o „Miriapodul“, chiar dacă silueta zveltă și arcuirea picioarelor înalte te puteau duce cu gândul la un ogar sau o gazelă. Cert e că arătarea grațioasă a cucerit preț de o lună mansarda Cărtureștilor, purtând în spinare volumele multicolore.
Dintre fotografiile de‑atunci, din preziua vernisajului, despre una, mai ales, ai spune că e surprinsă acum: în fața Miriapodului, cu foarfeca în mână, Geta fixează ultimele detalii ale mizanscenei. Și azi, când se așează la masa ei de lucru, markerele aliniate farmaceutic, foarfeca și lipiciul rămân instrumente esențiale.
Sunt peste 10 ani de când, la acea aniversare a revistei noastre, i‑am urat Secolului multe alte numere ieșite din mâinile agile ale Getei Brătescu. Dorință implinită, căci Geta construiește și azi, și nu doar grafic, Secolul 21.
Prezentul număr marchează dubla ei aniversare – 90 de ani de viață și jumătate de secol de când Dan Hăulică, directorul întemeietor și vizionar al Secolului 20, a invitat‑o să-și asume grafica revistei. O facem în buna tradiție secolistă, adică respingând simpla convenție a calendarului. Mai mult, așezăm ansamblul sub semnul artistei ca homo faber: Geta Brătescu și‑a desenat anume pentru acest număr, ca odinioară pentru desenele la Faust, conturul propriei mâini. Un mod de‑a ne transmite tuturor, în spirit goethean, că „Fapta e totul – gloria e fleac!“
A.L.