DE ZIUA CULTURII NAȚIONALE – 3 PERSONALITĂȚI EMBLEMATICE

Pentru 15 ianuarie, dar și pentru întreaga săptămână care cuprinde ziua comemorării nașterii lui Mihai Eminescu,
Fundația Culturală Secolul 21 și revista SECOLUL 21 oferă cititorilor, alături de Psalmul XVIII de DOINAȘ, fragmente din texte de referință semnate de marea graficiană GETA BRĂTESCU și de MARIANA CELAC, cunoscuta arhitectă, urbanistă, scriitoare și disidentă anti-totalitară.
Lectură plăcută, cu folos!

ȘTEFAN AUG. DOINAȘ

Psalmul XVIII

Cu trupurile lor străfulgerate
pe muntele cel sfânt de strălucirea
iradiind din trupul Tău, umilii
discipoli Te-au simțit ca pe-o lumină
care-i transfigurează – din afară.
Dar eu, cel care am primit în gură
divinul trup și sânge, Îți fac templu
din însuși corpul meu, într-o logodnă
a harului, ce n-are-asemănare:
mă simt iluminat – pe dinlăuntru.
De ce să Te mai caut? Ești în mine.
Și toată spaima mea-i să nu cobor
nicicând din suflet muntele Tabor.

 

GETA BRĂTESCU

Bănuiesc ochiul a fi, prin educație, “clasic“; pe când impulsul eate „expresionist”; cu toată stăpânirea de sine, ochiul vine și cenzurează în pofida bucuriei ce-o resimte privind zburdălniciile libertății temperamentale… A desena cu ochii închiși înseamnă pe de o parte a face o invitație hazardului, pe de altă parte înseamnă a-l sfida; sau : îi fac o invitație ca să-l sfidez. Tocmai această dublă relație cu întâmplătorul acuză și mai mult caracterul de joc al experienței…

Dar autonomia gestului necontrolat de privire este relativă: există un ochi dindărătul frunții; mâna gesticulează sub puterea unui motiv mental. Ca și în dans, există motivul, cel care dă motivație gestului… […]

(Din Geta Brătescu, A.R., roman. Fundația Culturală Secolul 21, 2000)

 

MARIANA CELAC

[…] E o arhitectură de forme primare compuse în jurul unui spațiu rectangular, cu un bazin sau o peluză în centru și cu două înalte clădiri-turn laterale: o formulă compozițională curentă pentru piețele publice din anii 1930 și care revine în forță în anii 1960.

În forma clădirilor-turn, așa cum sunt reprezentate în desenul lui G. Călinescu, cei ce au o informație oarecare despre scena arhitecturii europene la acea dată vor descoperi un citat ușor de identificat. Forma amintește cu insistență de Torre Pirelli din Milano: volum mineral, ca un cristal hipertrofic, cu o secțiune de hexagon alungit, generând muchii laterale ascuțite pe toată înălțimea. Rezultatul – un obiect de o claritate fără cusur, o uriașă prismă înfiptă în solul unei piețe urbane, proiectat de arhitecții Gio Ponti și Pier Luigi Nervi și construit în 1953-1960. Acum,  după cincizeci de ani, Torre Pirelli apare ca unul din rarele skyscraper convingătoare realizate pe continent, o curajoasă inserție de high-tech în bătrâna Europă.

A fost sau nu G. Călinescu la Milano la timpul potrivit pentru a vedea Torre Pirelli? Nu am găsit nici o referință la o călătorie la Milano. Oricum, e greu de crezut că G. Călinescu a desenat turnurile hexagonale ale presupusei Universități de Artă cu atâta acuratețe fără să fi avut măcar o sumară informație (vizuală) despre lucrarea echipei Ponti-Nervi. […]

(Din Mariana Celac, Arhitctul B. Ioanide – Viața șI Opera. UNArte, 2016)

Share This Post